آیا مدیران ساختمان مسئول بیمه کردن واحدها هستند؟

در این نوشتار کوتاه میخواهیم به مسئولیت مدیران ساختمان نسبت به تهیه بیمه آتش سوزی، حداقل پوشش های لازم و مبنای قانونی آن اشاره کنیم.

 

اجباری شدن بیمه آتش سوزی

قانون مدنی به عنوان قانون مادر حاکم بر مالکیت اموال غیر منقول است. اموال غیر منقول به اموالی اطلاق می گردند که به راحتی و بدون ایجاد خسارت قابل جا به جائی نیستند(مانند ساختمان و زمین). در این قانون با توجه به ذات و کلی بودن مباحث مندرج در آن، به لزوم یا عدم لزوم بیمه ساختمان ها اشاره ای نشده است.

 

در سال 1343 درباره مالکیت واحدهای آپارتمانی قانونی خاص با عنوان “قانون تملک آپارتمان‌ها” تصویب شد. یکی از اصلاحیه های مهم این قانون مربوط به ماده 14 الحاقی (مصوب 1376/03/11) است.  در ماده 14 قانون گذار به صراحت مدیر ساختمان را مکلف به بیمه نمودن ساختمان در برابر ریسک آتش سوزی می کند.

 

ماده 14 قانون تملک آپارتمان ها – الحاقی 76

مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی بیمه نمایند. سهم هریک از مالکان به تناسب سطح زیربنای‌ اختصاصی آنها وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکاء اخذ و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتش‌سوزی مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارات وارده می‌باشند.

 

شرایط بیمه آتش سوزی اجباری و حداقل پوشش های لازم

درباره ویژگی های مورد نظر قانونگذار، با بررسی ماده 14 قانون تملک آپارتمان ها موارد زیر قابل استنباط اند:

1.در متن ماده از اصطلاح “تمام بنا” استفاده شده است. یعنی اولا به لزوم بیمه عرصه(زمین) اشاره ای نکرده است و ثانیا زیربنای تمام واحدها باید تحت پوشش بیمه آتش سوزی باشد.

2.مبنای تقسیم حق بیمه بین واحدها، نسبت زیربنای یک واحد خاص به مجموع زیربنای ساختمان است.

3.حداقل پوشش اجباری معادل پوشش آصا(آتش سوزی، صاعقه و انفجار) است. تهیه سایر پوشش ها به صلاحدید و اختیار مالکان واگذار شده است.

4.با توجه به عدم تصریح ساز و کار تعیین حداقل سرمایه مالی لازم در متن ماده و قاعده حقوقی قدر متیقن، به نظر می  رسد که خرید بیمه آتش سوزی با حداقل سرمایه قابل پذیرش در بیمه نامه های هر سال، برای ایفای تعهد مدیر ساختمان کافی است. مالکین می توانند در صورت تمایل به صورت جمعی یا انفرادی نسبت افزایش میزان و تنوع پوشش های بیمه ای واحد خود اقدام کنند.

 

ضمانت اجرای عدم تهیه بیمه آتش سوزی توسط مدیر ساختمان

در متن ماده 14 هم به لزوم تهیه بیمه آتش سوزی و هم به ضمانت اجرای فقدان آن اشاره شده است. در صورتی که هیات مدیره(یا مدیر) ساختمان اقدام به بیمه کردن ساختمان ننماید، در برابر خسارات ناشی از آتش سوزی واحدها مسئول هستند.

 

خرید بیمه آتش سوزی از وب سایت بیمه سا

شما می توانید به راحتی و تنها با چند کلیک، بیمه آتش سوزی مورد نظرتان را برای واحد شخصی یا کل ساختمان تهیه کنید. در صورت خرید بیمه نامه جمعی تخفیفات مخصوص بر حق بیمه اعمال خواهند شد.

 

سایر پوشش های بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی فقط شامل پوشش ریسک آتش سوزی نمی شود. در صورت تمایل شما می توانید منزل خود را در برابر خطراتی از قبیل سرقت، ترکیدگی لوله، زلزله، ضایعات برف و باران، سیل و طوفان بیمه کنید.

 

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا