بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث و نکته های آن

بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه وسیله نقلیه است که مطابق قانون اجباری می باشد. قانونگذار با توجه به وجود خطر تصادفات و هزینه های تحمیل شده ناشی از آن، از سال 1347 تهیه بیمه نامه شخص ثالث را اجباری کرد. در طی این سال ها مقررات مربوط به بیمه شخص ثالث از قبیل سقف حق بیمه و میزان تخفیف عدم خسارت دستخوش تغییراتی شده و سوالاتی را برای دارندگان وسایل نقلیه به وجود آورده است. در مطلب پیشرو به بررسی نکات مختلف بیمه ثالث خواهیم پرداخت.

پوشش های بیمه شخص ثالث

پوشش های بیمه شخص ثالث در 3 گروه ارائه می شوند(بند الف – ب – پ ماده 1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث):

1.خسارت های مالی

2.خسارت های بدنی

3.حوادث راننده

در ادامه به بررسی جزئیات هر کدام از این پوشش ها و شرایط آن ها می پردازیم.

منظور از شخص ثالث چه کسی است؟

در صنعت بيمه، شخص اول خود بیمه گذار(دارنده وسیله نقلیه) است. شخص دوم بیمه گر (شرکت ارائه دهنده) است و هر شخصی به جز “راننده مقصر” شخص ثالث محسوب می شود.

منظور از “وسایل نقلیه” در بیمه شخص ثالث چیست؟

تعریف وسایل نقلیه که در قانون بیمه شخص ثالث 1395 آمده، شامل موارد زیر است:

1.وسایل نقلیه موتوری زمینی و یدک متصل به آن ها

2.وسایل نقلیه ریلی و واگن های متصل

 

چه حوادثی تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دارد؟

کلیه حوادث ناشی از تصادفات، سقوط، واژگونی، آتش سوزی، انفجار و به طور کلی هر نوع حادثه ناشی از وسایل نقلیه و اشیا داخل آن.

خسارت های مالی تحت پوشش بیمه شخص ثالث

هر خسارتی که به موجب حوادث وسایل نقلیه به اموال اشخاص ثالث وارد شود.

***توجه: همان طور که از نام بیمه نامه” شخص ثالث” پیدا است، این بیمه نامه خسارت های وارد شده به خودروی مقصر را پرداخت نمی کند، برای این منظور می توانید “بیمه بدنه” تهیه کنید.****

خسارت های بدنی تحت پوشش بیمه شخص ثالث

1.دیه و ارزش ناشی از هر نوع صدمه به بدن(مثل شکستگی، نقص و از کارافتادگی)

2.دیه فوت

3.هزینه معالجه

نکته: هزینه معالجه زیان دیدگان و راننده مسبب حادثه، توسط بیمه گر یا صندوق خسارت بدنی پرداخت خواهد شد تا نگرانی از این بابت برای استفاده کنندگان از وسایل نقلیه وجود نداشته باشد.

پوشش حوادث راننده در بیمه نامه شخص ثالث

همانطور که گفته شد راننده مسبب حادثه شخص ثالث محسوب نمی شود. از این رو برای تحت پوشش گرفتن خسارات جانی راننده مقصر، همراه بیمه شخص ثالث پوشش حوادث راننده هم ارائه می شود تا کلیه افراد زیان دیده در حوادث وسایل نقلیه پوشش داشته باشند.

مخاطبان بیمه شخص ثالث

همه مالکان یا استفاده کنندگان وسایل نقلیه به این بیمه نامه احتیاج دارند. نکته قابل توجه این است که مالک یا استفاده کننده خودرو هردو می توانند این بیمه نامه را تهیه کنند و در صورتی که یکی از آن ها برای خودرو بیمه شخص ثالث خریداری کند، کافی است.

***(تکست باکس) شما می توانید پس از صدور و در بخش اصالت بیمه نامه ، مشخصات بیمه نامه ای را که از بیمه سا خریداری کرده اید از بیمه مرکزی استعلام نمائید.***.

چه میزان تعهد مالی را برای بیمه نامه شخص ثالث تهیه کنم؟

تعهد مالی در بیمه شخص ثالث یک سقف و یک کف دارد. حداقل مقدار تعهد مالی که باید برای خودرو خود تهیه کنید معادل 2.5 درصد تعهدات بدنی است که برای سال 1400 و مبلغ دیه 640 میلیونی، 16 میلیون تومان می شود. اما آیا این مقدار برای پوشش خسارات های مالی احتمالی کافی است؟ با توجه افزایش قیمت خودروها پیشنهاد می شود با پرداخت اندکی حق بیمه بیشتر، تعهد مالی بیمه نامه ثالث خود را افزایش دهید.

چرا حداکثر تعهد مالی قابل انتخاب در بیمه شخص ثالث 320 میلیون تومان است؟

افزایش قیمت خودروها و هزینه های تصادفات باعث شده تا قانون گذار شرایطی را برای خسارات مالی تصادفات تعیین کند. طبق تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث، خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفا تا سقف خسارت وارده به گرانترین خودروی متعارف قابل پرداخت است. خودروی متعارف هم یعنی خودروئی که قیمت آن حداکثر به اندازه نصف دیه مرد مسلمان در ماه حرام است. یعنی نصف 640 میلیون تومان که 320 میلیون می شود.

بنابراین مجموع خسارت قابل پرداخت توسط بیمه گر و راننده مقصر، حداکثر 320 میلیون تومان است و بالاتر از اساسا آن قابل پرداخت نیست که نیاز به پوشش داشته باشد.

مدارک لازم برای صدور تمام آنلاین بیمه نامه شخص ثالث

1.کارت خودرو بیمه گذار

2.کارت ملی مالک خودرو بیمه گذار

3.گواهینامه بیمه گذار

4.تصویر کارت ملی بیمه گذار

5.تصویر بیمه نامه قبلی

 

***شما می توانید با چند کلیک و برای وسیله نقلیه خود بیمه نامه ثالث  تهیه کنید. فرآیند صدور بیمه بدنه در بیمه سا کاملا الکترونیک است و بازدید توسط خودتان انجام می شود.***

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا