بیمه شخص ثالثمقالات

خودروی متعارف و خسارت متناظر

تصادفات رانندگی بخشی از حوادث ناخوشایندی هستند که  وقوع آن ها قابل پیش بینی نیست. اگر در یک تصادف خودروی شما آسیب ببیند و طرف دیگر مقصر باشد، خسارت شما به وسیله بیمه شخص ثالث مقصر پرداخت خواهد شد.

 

اما اگر خسارت وارد شده به خودروی شما بالاتر از سقف بیمه شخص ثالث خودروی مقصر باشد، آن گاه چه اتفاقی می افتد؟ چنین فرضی هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می کند که خودروی شما گران تر از ارزش خودروی متعارف باشد (نصف دیه مرد مسلمان در ماه حرام – 320 میلیون در سال 1400).  در چنین حالتی بنا بر اطلاق تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث(مصوب 1395)، خسارت شما صرفا تا میزان خسارت”متناظر” به گران ترین خودروی متعارف، توسط بفرد مقصر یا شرکت بیمه گر شخص ثالث خودروی او قابل پرداخت خواهد بود.

 

حال منظور از خسارت متناظر چیست؟

تناظر در لغت به معنی تشابه و مقابله نمودن است. در اصطلاح بیمه ای تناظر بیشتر در معنای تناسب به کار می رود. برای مثال در نظر بگیرید که ارزش خودروی شما 640 میلیون تومان است. ما در سال 1400 هستیم و گران ترین خودروی متعارف 320 میلیون(نصف دیه ماه حرام) است. حال در یک تصادف خودروی شما 50 میلیون تومان آسیب مالی می بیند. طبق فرمول زیر حداکثر مبلغی که توسط بیمه گر یا مقصر قابل پرداخت است، 25 میلیون تومان است. بنابراین 25 میلیون از خسارت شما باقی می ماند که از بیمه گر ثالث یا مقصر قابل جبران نخواهد بود. راه حل پیش روی شما این است که با تهیه بیمه بدنه، خیال خود را از جهت خسارات مالی وارد شده راحت کنید.

آیا می توان خسارت مازاد متعارف را خود شخص مقصر گرفت؟

خیر، طبق تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث، این خسارت ها بر عهده شرکت بیمه گر ثالث و فرد مقصر نیست و خسارت صرفا تا میزان زیان وارده به گران ترین خودروی متعارف قابل پرداخت است. برای جبران خسارت مازاد متعارف باید به بیمه گر بدنه خود مراجعه کنید.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا