دسته‌بندی نشده

لیست آزمایش های چکاپ سالانه زنان بالای 30سال

زنان از  ابتدای دهه سوم زندگیشان در مرحله ای از زندگی قرار می گیرند که باید به خودشان بیشتر توجه کنند. چکاپ سالانه زنان یکی از راه هایی است که می تواند به زنان کمک کند بهداشت و سلامتی خود را حفظ کنند. باید بدانید که با توجه به شرایط خاص فیزیولوژیکی بدن خانم‌ها امکان بروز برخی از بیماری‌ها مانند سرطان دهانه رحم، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ از یک سو و شیوع بالای کلسترول خون، پوکی استخوان و دیابت از سوی دیگر زیاد می‌باشد.

 به همین منظور انجام چکاپ های سالانه در زنان کامل ضروری است.

ارزیابی های سالانه برای زنان بالای ۳۰ سال

چکاپ کامل زنان شامل موارد زیادی می‌شود. بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند، منظور از چکاپ تنها آزمایش پاپ‌اسمیر است .اما واقعیت این است که این آزمایش تنها یک جز از لیست طولانی چکاپ زنان است.بخشی از روند این بررسی ، انجام معاینات فیزیکی است.

برخی از این چکاپ ها ی مهم ،عبارتند از:

1. انجام آزمایش خون :

 این آزمایش می تواند نشان دهنده سلامت کلی بدن باشد. با این آزمایش می توان مشکلاتی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت را شناسایی کرد.

2. آزمایش پاپ اسمیر :

 این آزمایش می تواند برای تشخیص سرطان سرویکس (گردن رحم) مفید باشد. خانم‌های بالای ۳۰ سال با نظر پزشک می‌توانند هر ۵ سال یک‌بار این آزمایش را انجام دهند. پزشک به هنگام انجام تست پاپ اسمیر، لگن اندام تناسلی شما رانیز بررسی می‌کند.این معاینه فقط چند دقیقه طول می‌کشد و پزشک فرج، واژن، دهانه رحم، تخمدان‌ها، رحم، راست‌روده و لگن را برای هرگونه ناهنجاری بررسی می‌کند.

3. آزمایش ادرار :

 این آزمایش می تواند نشان دهنده بیماری هایی مانند عفونت مجاری ادراری و بیماری های کلیوی باشد. این آزمایش هر سال یکبار توصیه می شود.

4. ماموگرافی :

این آزمایش برای تشخیص سرطان سینه مفید است.افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه را بیشتر می‌کند و غربالگری مکرر می‌تواند بیشتر از فایده ضرر داشته باشد.به همین دلیل طبق آخرین دستورالعمل‌ها توصیه می‌شود که زنان باید از سن ۵۰ سالگی هر دو سال یک‌بار ماموگرافی انجام دهند.
بااین‌حال انجمن سرطان آمریکا می‌گوید که زنان باید غربالگری سالانه را از سن ۴۵ سالگی شروع کنند و می‌توانند در ۵۵ سالگی هر دو سال یک‌بار این چکاپ را انجام دهند.

5. آزمایش هورمونی :

 این آزمایش می تواند نشان دهنده مشکلاتی مانند عدم تولید هورمون اساسی و بیماری های تیروئید باشد. برای زنانی که بالای ۳۰ سال هستند، این آزمایش هر سال یکبار توصیه می شود.

6. سنجش تراکم استخوان :

 این سنجش می تواند نشان دهنده افزایش ریسک شکستگی استخوان باشد،که هر دو سال یکبار توصیه می شود.

7. آزمایش ویتامین‌های بدن :

یکی از آزمایش‌های مهم برای خانم‌ها بررسی سطح ویتامین‌ها، سطح آهن و کم‌خونی است. بدن به مقدار کمی به ویتامین‌ها و مواد ریزمغذی نیاز دارد. اگر به‌اندازه کافی از آن‌ها استفاده نشود، باعث ایجاد برخی عوارض می‌شود.برای بررسی و تشخیص کمبود ویتامین‌های بدن باید آزمایش خون انجام داد.

شما می‌توانید با مراجعه به پزشک مورد تایید خودتان  از دکتر بخواهید این آزمایش را برای شما تجویز کند.

8. سونوگرافی :

برای بررسی سلامت بارداری و رحم آزمایش خون و ادرار وسونوگرافی انجام میدهند. با استفاده از آن مواردی مانند حاملگی خارج از رحم، تعیین وضعیت و اندازه جنین و نظارت بر جنین بررسی می‌شوند.

سونوگرافی داخل واژن نیز برای بررسی سلامت رحم انجام می‌شود. با این آزمایش تومور، کیست و سایر ناهنجاری در اندام‌های تولید مثل داخلی تشخیص داده می‌شود.

پس از زایمان نیز انجام چکاپ زنان لازم است. سطح هورمون‌ها در این زمان تغییر کرده و باید با آزمایش خون این موارد بررسی شوند. معمولاً متخصص حدود ۶ ماه پس از زایمان انجام آزمایش را توصیه می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا