بیمه زندگی

بیمه عمر و سرمایه گزاری

در تقسیم بندی صنعت بیمه بیمه نامه ها به 3 دسته کلی اشخاص، اموال و مسئولیت  تقسیم می شوند. بیمه های درمان و بیمه عمر جزو بیمه های اشخاص هستند. در دنیا بیمه عمر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که در سال 2020 تقریبا نیمی از کل حق بیمه های تولید شده در دنیا مربوط به بیمه عمر بود. علت این گرایش گسترده در سطح دنیا به بیمه عمر، فوائد گوناگون آن است. پوشش در برابر خطرات جانی، سرمایه گذاری برای آتیه فرزندان، برنامه ریزی برای پرداخت بدهی و … از دلایلی هستند که بیمه عمر را برای مردم جهان جذاب ساخته است. پس چرا ما ایرانی ها نباید از چنین ابزاری برای تامین آینده خود و خانواده مان استفاده کنیم؟ قطعا یکی از دلایل آن نداشتن اطلاعات کافی راجع به فواید و شرایط بیمه نامه های عمر و تامین آتیه است. در اینجا می خواهیم باهم نکات مختلف بیمه های عمر و سرمایه گذاری را بیشتر بررسی کنیم.

پوشش های بیمه عمر

پوشش های بیمه عمر بسیار گسترده و متنوع هستند. هدف این تنوع این است که نیازهای مختلفی را پوشش دهند. برای مثال نیاز های بیمه ای و شرایط سرمایه گذاری یک جوان 30 ساله با نیازمندی های یک فرد پا به سن گذاشته یکسان نیست. همچنین هنگامی که پدری می خواهد برای فرزند خردسال خود سرمایه گذاری کند، به بیمه نامه متفاوتی نیاز دارد.

 

***شما می توانید با چند کلیک برای خود و عزیزانتان بیمه نامه عمر  تهیه کنید. فرآیند صدور بیمه بدنه در بیمه سا کاملا الکترونیک است و کمترین زمان را از شما می گیرد.***

 

1.پوشش فوت:

این یکی از ابتدائی ترین پوشش های بیمه عمر است. به جز بیمه های سرمایه گذاری به شرط حیات که فاقد پوشش فوت هستند، سائر انواع بیمه نامه ها در صورت فوت بیمه شده، مبلغی را به ذینفعان خواهند پرداخت که معمولا ضریبی از حق بیمه ماهیانه یا سالیانه است. ب. بیمه گذار این بیمه نامه می تواند مبلغی بین 50 تا 300 برابر حق بیمه ماهیانه خود را به عنوان پوشش فوت انتخاب کند. با توجه به شرایط تورمی، می توان ضریب افزایش سالانه برای سرمایه فوت در نظر گرفت تا مبلغ این پوشش در برابر تورم ارزش مالی خود را حفظ کند.

 

2.پوشش فوت در اثر حادثه:

این پوشش همانطور که از اسم آن بر می آید، هنگامی پرداخت می شود که علت فوت حادثه باشد و  در این صورت بیمه نامه مبلغ بیشتری را نسبت به فوت عادی خواهد پرداخت. این مقدار می تواند از 2، 3 یا 4 برابر پوشش فوت عادی باشد. حال منظور از حادثه چیست؟ حادثه هر اتفاق خارجی و بدون اراده شخص است که منجر به آسیب زدن به او می شود.

 

3.پوشش نقص بر اثر حادثه:

زندگی در جهان صنعتی مخاطرات خاص خودش را دارد. در بیمه های عمر بر علاوه بر خطر فوت، خطرات دیگری از جمله نقص عضو نیز می تواند تحت پوشش قرار بگیرد. مقدار این پوشش نیز به صورت ضریبی از سرمایه است.

 

4.پوشش هزینه پزشکی حادثه:

انتخاب پوشش هزینه پزشکی حادثه می تواند بخشی از هزینه های پزشکی ناشی از حوادث مختلف را جبران کند. انتخاب مبلغ این پوشش نیز به اختیار بیمه گذار است.

 

5.پوشش امراض خاص:

ابتدا باید به تعریف مفهوم بیماری خاص بپردازیم. بیماری خاص تحت پوشش در بیمه عمر با بیماری خاص قوانین مصوب متفاوت است و شامل 5 بیماری می باشد:

1.جراحی عروق کرونر قلب(باز)

2.سکته قلبی

3.سکته مغزی

4.پیوند اعضای اصلی

5.سرطان

در صورت بروز هر یک از بیماری های پنجگانه فوق، پوشش امراض خاص به بیمه گذار یاری خواهد رساند.

6.پوشش مستمری از کار افتادگی

در اثر حادثه ای که برای فرد پیش می آید ممکن است توانائی کار کردن او از بین برود یا کاهش پیدا کند و نتواند وظایف شغلی خود را کما فی السابق انجام دهد. اگر این از این کار افتادگی دائمی و کلی باشد، مبلغ مستمری از کار افتادگی به فرد پرداخت خواهد شد.

7.پوشش معافیت از حق بیمه در اثر حادثه

اگر بیمه شده در اثر حادثه از کار افتاده دائم و کلی شود، با انتخاب این پوشش از پرداخت حق بیمه معاف خواهد بود. یعنی بدون اینکه مبلغی به عنوان حق بیمه پرداخت شود، بیمه نامه با شرایط سابق ادامه خواهد یافت.

8.پوشش غرامت بستری روزانه

در صورت بستری شدن در بیمارستان، فرد از انجام فعالیت روزانه و شغل خود باز می ماند. این امر می تواند منجر به قطع یا کاهش درآمد روزانه وی منجر شود. با انتخاب این پوشش، فرد به ازای هر روز بستری در بیمارستان(تا سقف 30 روز) مبلغی را دریافت خواهد نمود.

 

***توجه: بیمه های عمر علی رغم شباهت ها با بیمه تامین اجتماعی متفاوت اند. بیمه تامین اجتماعی تنها توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود و تحت مدیریت وزارت کار است. اما بیمه های عمر زیرمجموعه های بازرگانی محسوب شده و تحت نظارت وزارت اقتصاد قرار دارند.***

 

اصطلاحات قرارداد بیمه عمر

الف)بیمه گذار

بیمه گذار شخصی است که طرف قرارداد با شرکت بیمه است و حق بیمه را می پردازد. برای مثال مادری که بیمه را برای فرزند خود تهیه می کند، بیمه گذار محسوب می شود.

ب)بیمه گر

بیمه گر به شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه ای گفته می شود.

پ)بیمه شده

بیمه شده شخصی است که بیمه با توجه به شرایط سلامت او تهیه می شود و در هنگام پرداخت پوشش ها، سلامت او ملاک است. برای مثال اگر پدری برای فرزند خود بیمه تهیه کند، پدر بیمه گذار و فرزند بیمه شده است.

ت)ذینفع

ذینفع بیمه نامه عمر دو حالت دارد: ذینفع در صورت حیات و ذینفع در صورت فوت. ذینفع در صورت حیات همان بیمه شده است و در صورت فوت کسانی هستند که مبلغ سرمایه فوت را دریافت خواهند کرد. در صورتی که ذینفعی رد بیمه نامه مشخص نگردد، سرمایه بیمه عمر مانند سایر دارایی ها بین ورثه به نسبت ارث آن ها تقسیم خواهد شد.

 

***توجه: ذینفع بیمه عمر باید از بستگان درجه یک بیمه شده باشد(شامل والدین، برادر و خواهر، همسر و فرزندان).***

 

مخاطبان بیمه عمر و سرمایه گذاری

تامین آتیه و سرمایه گذاری امروزه از دغدغه های همه ماست. با خرید بیمه عمر، فرد می تواند خانواده خود را در هنگام سختی حوادث تحت پوشش قرار دهد و همچنین به وسیله بخش سرمایه گذاری آن سود به دست بیاورد. هر کسی که به وضعیت مالی خود و خانواده خود در آینده اهمیت می دهد، می تواند مخاطب بیمه عمر باشد.

***(تکست باکس) شما می توانید پس از صدور و در بخش اصالت بیمه نامه ، مشخصات بیمه نامه ای را که از بیمه سا خریداری کرده اید از بیمه مرکزی استعلام نمائید.***.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا