بیمه مسئولیتمقالات

انواع بیمه های مهندسی

بیمه های مهندسی زیر مجموعه ای از شاخه های اموال اند که ریسک متنوعی را تحت پوشش قرار می دهند. از جمله بیمه های مهندسی می توان انواع زیر را نام برد:

1.بیمه شکست ماشین آلات:

همانطور که از واژه “شکست ماشین آلات” بر می آید این بیمه نامه صدمات ناگهانی وارد به تجهیزات که در حین استفاده از آن ها اتفاق می افتد را تحت پوشش قرار می دهد. به طور کلی در بیمه نامه های شکست دو گروه صدمه داخلی و خارجی قابل جبران هستند. آسیب های داخلی شامل فساد لوبریکانت، حرارت بیش از حد، صدمه الکتریکی و مواردی از این دست هستند. اگر کسی مالک یک واحد سرمایشی یا یک کارخانه باشد، این بیمه نامه می تواند تجهیزات مورد استفاده را از خطرات مصون بدارد.

2.بیمه تجهیزات الکترونیکی:

این بیمه نامه معمولا تجهیزاتی را مورد پوشش قرار میدهد که با ولتاژ پایین کار می کنند. بنابراین وسایل الکترونیکی از قبیل کامپیوتر، با ثبات کننده ها و تجهیزات پزشکی مانند دستگاه اسکن با اشعه ایکس، اسکن فراصوت و غیره در این بیمه نامه جبران می شوند. طبق مفاد این بیمه نامه، بیمه گر برای جبران هزینه تعمیر یا تعویض وسایل الکترونیکی مسئول است.

3.بیمه تمام خطر نصب:

منظور از نصب در این بیمه نامه، پرپائی ماشین آلات و پالایشگاه ها است.به علاوه این بیمه نامه شامل فعالیت های مرتبط با نصب، تست ماشین و راه اندازی اولیه آن است. تجهیزاتی که در اینجا نصب می شوند دارای ماهیت مهندسی بوده و نصب آن ها نیازمند تخصص و دقت کافی است.برای مثال، وسایلی از قبیل بولدوزر، بیل مکانیکی، جرثقیل، گریدر یا شیب ساز، لود و دستگاه های پیاده سازی آسفالت که در محوطه عملیات های عمرانی به کار می روند، در این بیمه نامه تحت پوشش هستند.

4.بیمه تمام خطر پیمانکاران:

این بیمه نامه همانطور که از اسمش پیداست از کارفرمایان در برابر خطراتی که در حین اجرای یک پروژه رخ می دهد، محافظت می کند. مانند سایر بیمه نامه های مهندسی که پیش از این به آن ها اشاره شد، این بیمه نامه آسیب های وارده به ماشین آلات و تجهیزات را هم تحت پوشش قرار می دهد. جزئیات این بیمه نامه شامل کلیه موارد مرتبط با انجام پروژه در محوطه عملیاتی است. این بیمه نامه برای پروژه های عمرانی از قبیل ساخت فرودگاه ها و ساختمان ها لازم است. بعضی از بیمه نامه های تمام خطر پیمانکاران شامل پوشش آتش سوزی نیز می شوند. با این وجود این ریسک معمولا به طور کامل تری در یک بیمه نامه آتش سوزی مجزا تحت پوشش قرار می گیرد.

5.بیمه عدم النفع مهندسی:

تاخیر در تحویل پروژه می تواند موجب افزایش هزینه ها و کاهش درآمد شود. این بیمه نامه این موارد را تحت پوشش قرار می دهد.

6.بیمه دیگ تحت فشار صنعتی:

این بیمه نامه هزینه تعویض یا تعمیر ظروف تحت فشار صنعتی را می پردازد. پوشش دیگر این بیمه نامه شامل مسئولیت ناشی از انفجار یا سقوط ظروف تحت فشار صنعتی است.

7.بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان:

ممکن است اشتباه در انتخاب مصالح یا طراحی غلط بعد از اتمام عملیات و در دوره بهره برداری به سازه آسیب بزند. این عیوب در زمان ساخت و بهره برداری آشکار نمی شوند مگر اینکه حادثه ای به دلیل آن ها رخ دهد، چنین حادثه ای با بیمه نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان پوشش داده می شود.

8.بیمه ریسک های تکمیل شده ساختمانی:

وجه تمایز بیمه ریسک های تکمیل شده این است که این بیمه نامه سازه ها را در زمان بهره برداری (و نه ساخت) تحت پوشش قرار می دهد. مالکان پروژه هایی از قبیل ساختمان ها، سد ها و سیلوها در زمان بهره برداری به چنین بیمه نامه ای نیاز دارند.

9.بیمه فساد کالا در سردخانه:

در اثر حوادث مختلف ممکن است سردخانه به درستی خنک نشود و کالاهای موجود فاسد شوند. این بیمه نامه خسارات وارد به کالا های موجود در سردخانه(از قبیل محصولات پروتئینی، میوه های، مواد شیمیایی و دارو) را جبران می کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا