دسته‌بندی نشده

فرانشیز در بیمه چیست

فرانشیز در بیمه به میزان مشخصی از خسارتی اطلاق می‌شود که در صورت وقوع حادثه، بیمه گر از مسئولیت پرداخت آن معاف می‌شود و مسئولیت پرداخت فرانشیز به عهده بیمه گذار می باشد. که معمولا در بیمه‌های تکمیلی و بیمه بدنه مورد توجه قرار می‌گیرد. هر چه قدرفرانشیز بیشتر  شرکت بیمه کمتر باشد، هزینه کمتری بر عهده بیمه‌گذار قرار می‌گیرد و بیشتر خسارت را خود شرکت بیمه پرداخت می‌کند.

انواع فرانشیز :

  • ثابت:

  مبلغی که بیمه گذار باید پرداخت کند برای پوشش خسارت های احتمالی، ثابت است و بر اساس قرارداد بیمه ای تعیین می شود

  •  متغیر:

 مبلغی که بیمه گذار باید پرداخت کند برای پوشش خسارت های احتمالی، به مبلغ خسارت وارد شده بر اساس قرارداد بیمه ای تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، مقدار فرانشیز بیشتر خواهد شد در صورتی که مبلغ خسارت بیشتر باشد.

  • ترکیبی:

از سقف خسارت و درصد فرانشیز برای محاسبه خسارت پرداختی استفاده می‌شود.

برای مثال یا فرانشیز 10٪ یا سقف بیمه از مبلغ کسر می‌شود و انتخاب بین این دو گزینه بستگی به این دارد کدام یک کمتر باشد.

استفاده از فرانشیز در بیمه

فرانشیز در مدیریت ریسک اهمیت بالایی دارد و عموما در اکثر رشته‌های بیمه وجود دارد. استفاده از آن در بیمه به دلیل مزایایی که برای بیمه گر و بیمه گذار دارد، بسیار رایج است

 

مزیت فرانشیز برای شرکت بیمه گر :

  • تعهدات بیمه‌گر کاهش می‌یابد.
  • برای شرکت بیمه توجیه اقتصادی و تخفیف در حق بیمه می‌شود.
  •  باعث می‌شود که بیمه‌گذار برای هزینه‌های جزئی‌تر، کم‌تر به بیمه مراجعه کند و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت بیمه و صرفه اقتصادی برای آن شرکت بشود.

مزیت فرانشیز برای بیمه گذار :

  • صورتی که فرانشیز تعیین شده، بیمه گذار می تواند هزینه بیمه نامه خود را کاهش دهد، چرا که در صورت وقوع حادثه، باید مبلغ آن را پرداخت کند.
  • ممکن است بیمه گذار بتواند از هزینه یک تصادف ساده چشم‌پوشی کند اما برای جبران هزینه تصادف  سنگین به بیمه احتیاج دارد.در چنین مواردی پرداخت فرانشیز‌ها برای خسارت دیده منطقی‌تر و مقدور است.

فرانشیز نسبت به نوع بیمه، فرد بیمه شده و حتی میزان خسارت متفاوت خواهد بود. با مطالعه دقیق  و محاسبات شخصی، هرکسی می‌تواند بهترین نوع بیمه را متناسب خودش انتخاب کند.

شما می توانید جهت مشاوره و خرید بیمه تکمیلی شرکتی و انفرادی و خانواده با پوشش های کامل و فرانشیز دقیق و بهینه با مشاوران ما در شرکت کارگزاری نماد بیمه در ارتباط باشید تا در همه مراحل صدور تا خرید بیمه‌نامه و دریافت خسارت  در کنار شما باشند

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا